Tuesday, March 13, 2018

زلة .. زلازل

سألني سؤال عابر، ليه موت بابا مؤثر فيا كده رغم مرور وقت. 
ما عرفتش أجاوب. موت ماما مأثر فيا رغم السنين. عشت حياتي كلها بعرج واضح. ماعرفتش أعوض غيابها ولا عرفت اتعايش معاه. غضب لدراما غير مبررة في حياتي. كان هيحصل ايه يعني لو ماما عاشت؟ يمكن ماكنش هيحصل حاجة. يمكن كان ضاع مني حاجات ثانية. يمكن ويمكن. 
أنا مش عارفة اتصالح مع موت بابا. لإنه كان ممكن يبقى عايش عادي. لو موت ماما كان عرج بمشي به في الحياة فموت بابا مخليني أزحف. 

سألني تاني عن "كريم" وليه بشتمه وليه خلقت كل الدراما حوله رغم إنه - حرفيا - لا يستحق. ولا يستحق ليس لعيب فيه. ولكن لإنه شخص أقل من العادي. عابر سبيل طلع في الصنارة غلط وكان واجب اعادته لمكانه من البداية مش الإحتفاظ به. 
ولسبب ده كانت كل الدراما. لإن ذكائي خانني. مش قلبي اللي وجعني بإختفاء كريم المفاجئ والغير مبرر. ولا حتى كرامتي. اللي وجعني ذكائي. اني قيمته غلط. قربت ثعبان على انه غير مضر وطلع سام جدا. 
كريم كان طوبة صغيرة، اتكعبلت فيها. بس وقعتي عملت زلزال. والزلزال عمل تسونامي دمر الكثير في الطريق. 

مع كل شخص جديد بقابله بيطل شبح كريم بيعينه الخالية من التعبير. لما كنت معاه كنت شايفة ان عينه الخالية من التعبير حاجة لطيفة وأليفة. وتغيير عن العيون الرغاية اللي قابلتها في حياتي. اكتشفت ان عيون كريم الخالية من التعبير اداه من ادوات خداعه. 
مع كل شخص جديد بشوف عيون كريم وهي بتقول قد ايه انت غبية. قد ايه انت مغرورة. قد ايه ممكن عيل ابن امبارح يبلفك. قد ايه عمق الحفرة اللي وقعتي فيها. 

كريم كان زلة .. كريم كان زلزال


No comments: