Sunday, May 11, 2014

حجابي .. حصني!


إنت محجبة ليه؟

الموضة زمان قبل ما أتحجب كانت سؤال "إنت مش محجبة ليه؟" . مع هجوم الحجاب في التسعينات كنت أنا تقريبًا الوحيدة اللي مش محجبة في أصحابي. وكنت عندي دائمًا ردود جاهزة للي بيسأل السؤال ده. ردود تتنوع من الرد المنطقي للناس المحترمة للرد السخيف للناس السخيفة.

لكن في يوم قررت ألبس الحجاب. 

إيه اللي غير رأيي؟

كنت في مكان مليان ذكور، وعلى الرغم من لبسي "المحتشم" إكتشفت إنهم مش عارفين يركزوا في الكلام اللي بأقوله. واحد مركز في جزء من الذراع لإني كنت لابسة نص كم. وواحد كان مركز في شعري اللي ملموم كحكة. وفي واحد كان مهتم جدًا بمنطقة الرقبة وبداية فتحة القميص.

الموقف ده تكرر مع مجموعات أخرى من "الذكور". الشئ اللي كان صادم جدًا وقتها. لإني من "بيئة" مافيش حد فيها بيبحلق. وكمية "الجلد" الظاهر مني لم تكن أبدًا عائق إن الناس تركز في الكلام مش في اللي بيقوله.

كان قرار الحجاب بديهي جدًا. لإني لقيت إن الطريقة الوحيدة اللي أكون فيها "مساوية" للرجل هي إني أغطي نفسي. علشان أبقى عقل مادام الرجل ده مش شايف فيا غير جسد.

أنا ليه لسة محجبة؟ لإن أسباب لبسي للحجاب ما إختفتش. أنا بني أدم له عقل وأفكار. ويهمني أفضل بني أدم له عقل وأفكار.


ولحد ما "الذكور" يقرروا يتجاوزوا "الجسد" .. الحجاب هيفضل موجود.


مع خالص التحية لكل الناس اللي مش فاهمة أنا لابسة الحجاب ليه ومشتبكة في حوار حول جسد مذيعة سكاي نيوز :)



2 comments:

Unknown said...

You might wait for so long :)

We check out anything that moves :p

Shimaa Gamal said...

مادام كده يبقى أقلع الحجاب :) مالوش لازمة :)