Wednesday, March 28, 2018

موت

طول عمري عندي مشاكل مع الموت. مشاكلي مع الموت بدأت بموت ماما طبعا. لإنه غير منطقي وغير مبرر. قرار قدري عبثي ان شابة تموت وتسيب وراها ثلاث أطفال. 
من يومها وانا عايشة في ظل خوف موت أبويا. من ١٩٩٤ لحد موت بابا في ٢٠١٦ وأنا خايفة بابا يموت. عايشة بالخوف ده في كل لحظة. كان بيزيد كل يوم وأنا شايفاه بيكبر. كان الخوف بيتحول غضب. كنت برفض أعترف انه مريض لو أصابه اي مرض. كنت بتخانق معاه علشان يخف. وأحيانا كنت بتخانق معاه علشان شايفة انه عيان وبيكابر. 
سنين من هذا الخوف. ومع تقدمي في السن بقيت أشوف شبح امي وموتها في المراية. سني دلوقتي كان سنها وانا واعية بها كأم. سنين قليلة بتفصل بيني وبين السن اللي ماتت فيه. شبح مرضها وموتها بيطاردني في كل خطوة.
بس بابا مات وهواجس خوفي من الموت اختلفت. لسة رعبي من موت احبائي بيزيد لكن بقيت متصالحة مع فكرة موتي جدا.
قبل ما بابا يموت كنت شايفة ان في حياة كاملة مستنياني اعيشها. 
دلوقتي حاسة اني عشت كفاية والأهم اني مش عايزة اعيش تاني. 
كفاية كده .. مافيش حاجة في الدنيا تستاهل انها تتعاش. وده مش حزن ولا اكتئاب دي الحقيقة. الحياة كلها يا ألم يا إنتظار للألم. 

مابقتش قادرة انغمس في وهم الحياة .. وده تطور محمود اعتقد. 

ان الواحد يرضى بإنه ميت. ده تطور محمود. 

No comments: